Autorako aulkien araudian aplikatutako diren azken aldaketak

Txikien segurtasuna da garrantzizkoena. Gaur egun herritar gehienak jabetuta badaude ere haurrek beren adinaren arabera egokia den aulki mota erabili behar dutela ibilgailuaren barruan doazenean, ondo etortzen da beti haurrentzako aulki hauen araudian aplikatutako azken aldaketak errepasatzea.

Ez dago aitzakiarik. Nahitaezkoa da haurrei eusteko sistemak eramatea ibilgailuetan, eta horretan ez dago salbuespenik. Kontua ez da zehapen administratiboak saihestea –horrek ere eragina izango du zure poltsikoan–; haurrak eta haurtxoak ahalik eta seguruen edukitzea da garrantzizkoena. Logikoa, ezta?

2013an haurrei eusteko sistemei buruzko Europako araudi berri bat ezarri zen, ECE R129 izenez ezagutzen dena, eta i-Size gisa ere bai. Gradualki ezarriko zela erabaki zen, familiek eta fabrikatzaileak behar duten denbora izan zezaten aldaketa horiek ezartzeko.

Eta halaxe ari da egiten.

Egokitzapen horren azken fasean gaude; hirugarrenean, hain zuzen. Horregatik, gaur egun i-Size araudi berri hori indarrean dago 1982ko ECE R44/4 zaharrarekin batera. Baina laster amaituko da hori.

Aurreikusita dago 2021ean araudi zaharrak indarrean egoteari utzi diola; datorren urtean, alegia. Eta, beraz, haur txiki baten gurasoa bazara, gomendatzen dizugu aldaketa hauek aurten ezartzea.

Zer aldatzen da i-Size autorako aulkien araudi berrian?

Gaur egun haurrei eusteko sistemei buruzko bi araudi daudenez indarrean, garrantzitsua da bien arteko desberdintasunak zein diren jakitea. Horrela, jakinaren gainean egongo zara zure prebentzio-sistemak araudia betetzen duen edo ez, baina ez soilik orain, baizik eta datorren urtean ere bai.

Ezagutu behar dituzun alde nagusiak:

  • Zaharkituta geratzen da pisuan oinarritutako sailkapena. Orain arte, HES sistemen sailkapena pisuan eta taldeetan oinarritzen zen: 0 taldea (10 kg arteko jaioberriak, 0 eta 0+ taldeak (13 kg arte), 1 taldea (9 eta 18 kg bitartekoak), 2 taldea (15 eta 25 kg bitartekoak) eta 3 taldea (22 eta 36 kg bitartekoak). Errepikatu egingo dugu: sailkapen hau zaharkituta geratuko da araudi berriarekin.
  • i-Size sailkapen berriak altuera ere kontuan hartzen du. Araudi berri honek altuera eta pisuaren tartetan katalogatzen ditu haurrak. Konplexuagoa dela iruditzen bazaizu, oker zaude. Aulkien fabrikatzaileak aulki bakoitzaren erabilerarako gomendatutako altuera eta pisua adieraziko ditu, eta bezeroek haurraren fisionomiari ondoen egokitzen zaiona aukeratu beharko dute.
  • Kontramartxako aulkiak edo rear-facing motakoak erabili beharra 71 cm arteko edo 15 hilabete arteko adingabeentzat. Haurrei eusteko sistema horiek haurrak babesteko diseinatuta daude, istripua izanez gero martxaren kontrako noranzkoan joanez inpaktuaren energia banatzeko, buruari, lepoari eta sorbaldari kalterik egin gabe, energia gorputz osoan zehar banatuz, lesio oso larriak saihestuz.
  • i-Size bereizgarria. Aulkiak berak eta aulki hori jartzeko autoko eserlekuak bereizgarri hori eraman beharko dute.
  • Isofix sistema nahitaez erabili beharra. Aulkiei atxikitzeko sistemen ISO estandar bat da, autoetan manufakturatzeko ainguratze-puntu serie bat definitzen duena, aulkiak azkar eta segurtasunez muntatzea ahalbidetuz.

i-Size homologazioa daukaten aulkiek zein altuera eta pisutarako gomendatuta dauden adierazten dute. i-Size etiketak (eskuinekoa), 67-105 cm bitarteko eta 18,5 kg edo gutxiagoko haurrentzat gomendatuta dagoela adierazten du. E4 Herbehereetako homologazio kodigoa.

Haurrek izan ohi dituzten lesioak murriztea

Araudi-aldaketak sistema horien segurtasuna hobetzeko egiten dira, eta, beraz, haurrek istripua edo talka izanez gero jasan ditzaketen lesioak murrizteko. Hona hemen adin-tarte bakoitzean izaten diren lesio ohikoenak:

  • 0 – 2 urte: adin-tarte horretako lesio ohikoenak lepokoak izaten dira, bizkarrezurraren hauskortasunagatik eta buruaren tamainagatik sortuak batik bat.
  • 2 – 4 urte: adin-tarte horretan lesio gehienak burukoak izaten dira, ornoak ez direlako mugimendu bortitzei eusteko behar bezain sendoak.
  • 4 – 10 urte: haurrak, handiagoa denez, sabeleko lesioak izateko joera izango du barne-hemorragiak edo sabeleko lesioak izateko arriskua handitzen delako, organoak ez baitaude behar bezala lotuta abdomeneko egiturari.

Euro NCAP erakundeak egindako autorako aulkien segurtasun-proba.

Probetan, honako hauek ebaluatzen ditu Euro NCAPek: haurrei eusteko sistemek aurrez aurreko inpaktuetan eta albokoetan ematen duten babesa; ibilgailua prestatuta ote dagoen hainbat diseinu eta tamainatako aulkiak instalatzeko; eta ibilgailuan haurrentzako garraio segurua eskaintzen ote duten.

Autorako aulki bat aukeratu aurretik kontuan izan beharreko 5 azalpen

Autorako aulki bat aukeratu behar duzunean ia seguru burura etorriko zaizkizun hainbat zalantza argituko ditugu bost argibide hauetan.

  1. Aulki bat i-Size gisa homologatuta ez egoteak ez du esan nahi homologatuta ez dagoenik.
    2018. urtean, aulki berriak lehenagoko ECE R44/4 araudiarekin homologatzeari utzi zitzaion, baina lehendik zeuden modeloak fabrikatzen jarrai daiteke, eta, beraz, erabiltzen ere bai 10 urte gehiagoz. 2038 arte.
  2. Ezin da beti jarri homologazio berriko (i-Size) aulki bat edozein ibilgailutan.
    Ibilgailuak homologatuta egon behar du era horretako prebentzio-sistemak erabiltzeko; autoaren erabiltzailearen eskuliburuan egiaztatu ahal izango duzu.
  3. Une honetan aulki bat badaukazu autoan (homologatua, noski) ez daukazu aulki berririk erosi beharrik.
    Baina kontuan izan behar duzu i-Size aulkiak seguruagoak direla; bestalde, hurrengo puntua ere kontuan hartu behar duzu.
  4. Jada inpakturen bat jasan baduzu zure seme-alabekin, oso gomendagarria da aulkia ordeztea, itxura batean ondo dagoela eman aurren.
    Beharbada kaltetu egingo ziren ainguratzeak, itxiturak edo egitura, eta ikusten ez ditugun deformazioak ere egon daitezke.
  5. Orain arte esandako guztia baliagarria da bigarren eskuko aulkietarako ere.
    Jada erabilitako aulki bat aprobetxatu behar baduzu, zirkulazio-istripu batean ez dela egon eta ez dela iraungi egiaztatu behar duzu. Bai, autorako aulkiek eraginkortasuna galtzen dute denborarekin eta erabilerarekin. Fabrikatzaile batzuek zehaztu egiten dute zenbat urtez erabil daitekeen segurtasun-prestazio egokiak mantenduz, eta aulkiaren beraren fabrikazio-data ere adierazten dute.

Azalpen hauekin, gainera, koinatuarena egin ahal izango duzu edozein solasalditan, hanka sartzeko beldurrik gabe.

Haurrak atzeko eserlekuan

Zaragozako Ibilgailuei buruzko Ikerketa Institutuaren bideo honetan azaltzen digute nola eraman behar diren 135 cm edo gutxiagoko altuera duten haurrak, eta zein salbuespen-kasutan ezin diren jarri atzeko eserlekuetan.